Terkena Sumpahan Migrain. Bagaimana Untuk Mengatasinya??

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Sihat ke semua abang kakak? Cik Vita doakan semoga semua sihat hendaknya [macam ayat tulis dalam surat waktu sekolah rendah pulak. Haha]..

Cik Vita tahu bahawa ramai orang yang mengalami ataupun terkena sumpahan migrain ni.. Dengar katanya ia satu pengalaman yang amat sukar untuk ditafsirkan. Maksudnya teramat sakit lah kan. Maka tergerak lah hati Cik Vitamin nak mencoretkan sedikit berkaitan migrain. Apakah sebenarnya punca migrain dan cara mencegahnya.

Tetapi sebelum Cik Vita ceritakan lebih lanjut, kita kena tahu lah dulu apa itu migrain?. Samalah konsepnya macam pergi melawat rumah orang, takkan terus masuk di dapur kan, mestilah singgah ruang tamu dulu. Haha..

penyebab migrain adalah stress
Migrain perlu dicegah

Apa itu Migrain?

Migrain ialah sakit kepala yang berlaku akibat daripada perubahan neurologi, pencernaan atau otonom yang terdapat dua jenis daripadanya iaitu :-

  • Migrain tanpa aura [Migrain klasik]
  • Migrain dengan aura [Migrain umum]

Faktor genetik memainkan peranan penting dalam migrain, Namun, belum disahkan 100% bahawa ia terjadi disebabkan oleh perwarisan atau keturunan. Dua sepertiga hingga tiga perempat kes migrain terjadi pada wanita, yang terdiri dari lingkungan umur 29 hingga 40 tahun sepertimana yang terdapat di dalam kajian mengikut peringkat umur.

Secara umumnya, migrain mempunyai 5 kategori utama, tetapi hanya 2 kategori sahaja yang selalu digunakan.

Kriteria migrain “Tanpa Aura” mempunyai dua daripada empat ciri kesakitan migrain iaitu :-

  • Kesakitan setempat / sisi
  • Denyutan
  • Sakit intensiti sederhana atau berat
  • Mual / muntah dan fotofobia / fonofobia
Manakala, kriteria migrain “Dengan Aura” pula adalah dari jenis yang hampir sama dengan migrain tanpa aura tetapi didahului atau disertai dengan gejala Neurologi Fokal.

Punca Migrain

Sebahagian migrain didapati bepunca daripada stress, merokok, tidur yang berlebihan atau kurang tidur dan juga disebabkan oleh kelaparan.

Langkah Pencegahan


Migrain masih boleh diatasi dengan pengawalan yang dilakukan oleh diri anda sendiri. Antara langkah pengawalan yang boleh dilakukan adalah seperti :-

  1. Menetapkan pengambilan makanan kesihatan seperti bayam, ikan, susu skim, kopi, anggur merah, gandum dan brokoli.
  2. Rajin bersenam
  3. Tidur yang mencukupi
  4. Mengambil ubat
Melewatkan makan atau waktu makan yang tidak konsisten, pelepasan hormon pada kelaparan boleh meningkatkan stress dan penurunan kadar gula dalam darah sehingga menyebabkan migrain. Begitu juga dengan cahaya yang terlampau terang dan intensiti rangsangan visual yang terlalu tinggi akan menyebabkan sakit kepala pada manusia normal. Terdapat jua ada yang menyatakan bahawa gangguan mekanisme tidur dengan jangka waktu tidur terlalu lewat mempunyai hubung kait dengan penyakit migrain.

Langkah Pencegahan Dengan Mengambil Vitamin bukannya Bahan Ubatan


Bila migrain datang, pesakit akan diberi ubat tahan sakit dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi pesakit yang agak teruk, dos dadah yang lebih tinggi akan diberikan agar sistem badan mereka dapat menanggungnya daripada kesakitan yang dialami.

Oleh itu, Cik Vita sarankan supaya pesakit memilih alternatif lain untuk mengatasi masalah migrainnya. Pengambilan supplemen dari sumber natural adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.

Kenapa pengambilan supplemen lebih baik daripada ubat? Sebab, ia diperbuat daripada bahan makanan (vitamin semulajadi) dan ekstrak daripada makanan-makanan yang membekalkan nutrisi seimbang. Pengambilan ubat (dadah) yang berlebihan akan lebih memudaratkan kesihatan badan pada masa akan datang.

Jadi Cik Vita sarankan anda mengambil vitamin Shaklee. Antaranya ialah :-

B Complex

vitamin b boleh menghilangkan migrain
Mempunyai 8 jenis vitamin B

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain yang dialami oleh anda iaitu dengan melawan tekanan. B Complex ini akan memastikan kesihatan fungsi saraf sekaligus akan meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia yang dialami oleh anda.

Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda bukan saja kurang risiko diserang migrain, tapi juga penyakit-penyakit lain seperti mencegah anemia dan mengurangkan rambut gugur dan beruban.

Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)

hilangkan migrain dengan ostematrik
Kalsium bersama Vitamin D adalah yang terbaik

Kalsium bukan sahaja berfungsi untuk membina tulang dan gigi, malah ia turut membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf, otot, serta buah pinggang kita.  

Magnesium pula amat penting dalam mengekalkan metabolisma kalsium.  Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migrain berlaku. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tanpa vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh menjadi sisa atau batu dalam ginjal atau pundi kencing.

Secara kesimpulannya, Ostematrik ini mempunyai semua kandungan berikut, yang boleh membantu anda meringankan stress dan menenangkan saraf serta melegakan sakit kepala yang boleh menjadi faktor utama berlakunya migrain.

Jadi seeloknya anda perlu ada gaya hidup dan pemakanan yang teratur dan sempurna supaya penjagaan diri akan menjadi lebih seimbang dan menjamin kesihatan yang memuaskan. 


Anda Mungkin Berminat Untuk Mengetahui :-

=========================================================

Cik Vita PENGEDAR SHAKLEE Anda

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]
Anda Mungkin Berminat Untuk MENJANA PENDAPATAN  6 -7 angka sebulan. 

Hubungi Cik Vita sekarang ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

KONSULTASI PERCUMA
UNTUK PELANGGAN CIK VITA





Previous
Next Post »

21 comments

Click here for comments
16/11/14 1:34 pm ×

Semenjak saya kenai ostematrix dan b complex . ..st selalu amalkan 2 jenis vitamin shaklee ini. Migrain sy berangsur pulih...alhamdulillah . ...

Gagal Bendung gejala Buli Di Kalangan Pelajar Sekolah

Reply
avatar
Nabilla illa
admin
16/11/14 2:09 pm ×

Migrain sngt2 bhya...cegah sebelum terlambat...

Reply
avatar
16/11/14 3:24 pm ×

12 tahun yang lepas masa mula2 kahwin, suami memang pengidap migrain tapi sekarang dah tak de hilang dengan sendiri. Bagi yang sedang mengalami migrain bolehlah cuba set migrain shaklee insyaallah boleh membantu anda.

Reply
avatar
16/11/14 4:39 pm ×

Jangan stress bila ada masalah..itu lagi buatkan migrain bertambah teruk.sy suggestkan sorang kawan ambik ostematrix akibat stress yg dia alami. Alhamdulilkah sekarang dia dah jadi penggemar oste dan migrain pun dah berkurangan

RESIPI DORAYAKI KEGEMARAN DORAEMON

Reply
avatar
Niny fariza
admin
16/11/14 5:35 pm ×

Lakukan pencegahan dan mengambil vitamin mungkin cara yang lebih baik bagi yang menghidapi migrain..

Belian Secara Online

Reply
avatar
16/11/14 6:25 pm ×

Dulu bila kena migraine je rasa macam nak hantuk kepala je.. sekarang Alhamdulillah telan ostematrix aje..

Jemput baca: Makanan yang menurunkan kandungan gula di dalam darah

Reply
avatar
16/11/14 7:10 pm ×

saya penghidap migrain tahap serius sbelum ambil shaklee. boleh kata kan tiap2 bulan ambil ubat migrain. sejak ambil b comp n oste , saya boleh katakan jarang sekali kene migrain. memang terbaekkk!!

Reply
avatar
16/11/14 9:02 pm ×

Pencegahan awal amat penting. Syukur alhamdulillah migrain semakin berkurangan sejak mengamalkan b compleks dan ostematrix

sirap merah untuk kesihatan

Reply
avatar
mama hantek
admin
16/11/14 9:37 pm ×

Saya pun 'bekas' penghidap migrain, terutamanya sejak amalkan ESperma Shaklee. Tetapi ada juga sekali sekala migrain dtg terutamanya apabila dekat tempoh period, pada masa ini Ostematrix dan cinch tea amat membantu. Saya jenis yg berdenyut pada satu sisi, kdg2 disertai aura hingga perlu mengambil painkillers. Skrg,alhamdulillah pilihan pertama saya jika aura muncul ialah Ostematrix dan cinch tea

Reply
avatar
ida rusyeela
admin
16/11/14 10:03 pm ×

Ostematrik dan b complex mmg tbaik utk mslh migrain..

Jemput baca: Kawal Tahap Gula Kencing Manis Untuk Elak Abah Kena Potong Kaki

Reply
avatar
16/11/14 10:13 pm ×

migrain sememangnya akan menggangu aktiviti seharian kita, atasilah ostematrik dan vitamin B shaklee..


:: anmashealthcare.blogspot.com ::

Reply
avatar
Nor Azimah
admin
16/11/14 10:59 pm ×

memang tak suka kena migrain..nak buat kerja pon susah...painkiller tu memang merbahaya..so abiklaa suplemen yang selamat dan semulajadi dari shaklee

Menangani Kanak-Kanak Hyperaktif

Reply
avatar
16/11/14 11:43 pm ×

Susah sangat nak buat apa2 kerja kalau migrain meyerang. Huhuu..Kekadang letih satu badan

JommSihatDanCantik -> PERJALANAN PENUAAN KULIT

Reply
avatar
16/11/14 11:45 pm ×

Pernah kena masa study dulu... Then abis study alhamdulillah dh takde lagi smpai skrg... Mungkin sebab stress ia datang...

Resepi Kerabu Kacang Botol Bersama Isi Ayam

Reply
avatar
Ila Fyra
admin
17/11/14 5:25 am ×

Set ni memang bagus untuk merawati migrain. Kawan ila yang migrain sejak 10 tahun lepas makin sihat selepas mengamalkan set ini, Alhamdulilah.
Dapatkan Set Berpantang Terbaik di Pasaran

Reply
avatar
irene kass
admin
17/11/14 12:16 pm ×

Ostematrix bukan sekadar kalsium.. pelbagai khasiat & manfaat. Boleh membantu menghilangkan migrain jugak..

Reply
avatar
17/11/14 2:52 pm ×

Ostematrix supplement wajib ada di setiap rumah, sbb ostematrik banyank khasiat yer bukan sahaja untuk migrain malah untuk ibu hamil...

Reply
avatar
kecik sangat
admin
17/11/14 6:07 pm ×

Sakit sgt kalau trrkena migrain.. ostematrix banyak membantu...

Reply
avatar
Akak Vitamin
admin
17/11/14 9:02 pm ×

Banyak sebab migrain menyerang. Kalau tak jaga makan pun boleh kena migrain. Sebab angin naik ke kepala. Apa pun elakkan ambil ubat tahan sakit kerana ia bakal mengundang bahaya pada buah pinggang pula

Reply
avatar
18/11/14 12:51 am ×

sebab itu pengambilan supplement sangat penting,supaya pabila kita rasa cepat letih supplement ini dapat membantu

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment