Dilema, Akibat Muka Dihujani Bintik Kolestrol, Penyelesaiannya Bagaimana ??


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Siapa pernah tahu apa itu bintik kolestrol? Ataupun anda pernah nampak seseorang yang mengalami masalah ini? Ataupun, anda sendiri yang mengalaminya?? Masalah ini bukan hanya berlaku pada orang dewasa ataupun orang tua sahaja. Malahan budak sekolah rendah pun dah ada yang mengalami masalah ini. Sebelum kia mengenali apa itu bintik kolestrol, kita perlu kenal dahulu dengan kolestrol.

Apa itu Kolestrol?

Kolestrol ialah sejenis bahan yang seakan lemak, lembut dan berlilin yang berada di  dalam salur darah da dalam sel badan anda. Kolestrol adalah sebahagian yang penting bagi tubuh yang sihat kerana ianya berfungsi untuk menghasilkan membran sel dan sesetengah hormone lain.

 Tetapi..

Apabila terlalu banyak kolestrol dalam darah juga adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan serangan jantung dan angin ahmar.

Kolestrol ini datang dari 2 sumber iaitu TUBUH BADAN dan MAKANAN. Hati dan sel-sel lain di dalam tubuh, akan menghasilkan 75% dari kolestrol darah. Selebihnya lagi 25% akan dating dari makanan yag dimakan.

Kolestrol LDL adalah kolestrol “jahat’. Apabila kolestrol ini terlalu banyak di dalam darah, ia boleh menyumbatkan arteri, dan meningkatkan kadar serangan jantung dan strok. Kolestrol LDL dihasilkan sendiri oleh tubuh. Mmemakan lemak tepu, lemak trans dan makanan berkolestrol tinggi juga akan meningkatkan jumlah kolestrol LDL di dalam badan anda.

Apakah Bintik Kolestrol?

petua hilangkan bintik kolestrol
Bintik Kolestrol Menyebabkan Hilang Keyakinan Diri

Bintik kolestrol dikenali juga dengan Xanthomas. Ia adalah lebihan lemak yang terbina di bawah kulit. Sesiapa sahaja mempunyai peratusan untuk mempunyai bintik kolestrol ini, Tetapi kebiasaannya terjadi kepada orang tua dan mereka yang mempunyai tahap kolestrol darah yang tinggi. Bintikmkolestrol ini, muncul di pelbagai tempat di tubuh anda seperti siku, lutut, tangan, muka, sendi, tendon dan punggung.

 Cara Mengatasi Bintik Kolestrol

1]  Elak Makanan Berlemak dan Berminyak
Kolestrol berpunca dari makanan yang anda makan setiap hari. Jadi untuk mengurangkan kadar kolestrol, anda kena mengurangkan pengambilan makanan berlemak dan berminyak seperti masak lemak, bahan gorengan seperti kentang goreng dan sebagainya.

2]  Jangan Mengamalkan Makanan Bergoreng dan Bertumis
Cuba didik diri anda supaya kurang sedikit demi sedikit mengambil makanan bergoreng dan bertumis. Anda boleh mengambil makanan dari rebusan dan bakar. Pada masa kini, terdaoat pelbagai variasi menu dari rebusan dan bakar seperti ikan masak stim dan sebagainya.

3]  Dilarang untuk Menggunakan Minyak Gorengan Berulang
Jika anda menggunakan minyak gorengan secara berulang, minyak tersebut akan lagi tinggi kadar kolestrolnya.

4]  Gunakan Minyak Yang Sihat
Maksud minyak yag sihat ialah minyak yang rendah kadar lemaknya. Kalau minyak di pasaran yang berkaitan macam minyak Naturel, minyak Jagung dan Minyak Zaitun. Tetapi minyak ni agak mahal sedikit. Tetapi untuk kesihatan apa salahnya kan..

5]  Kurang Makan Daging Merah
Kenapa kena kurangan makan daging? Kerana di dalam daging merah akan bersama dengan lemak. So, anda kena lebihkan makan ikan. Makanlah banyak mana pun ikan, tak da masalah..

6]  Makan Makanan Berserat Tinggi
Apabila anda mengambil makanan yang berserat tinggi, ia akan dapat mengurangkan kolestrol. Sayur-sayuran dan buah-buahan adalah sumber serat yang baik. Anda juga boleh mengambil produk high fiber yang banyak di pasaran.

7]  Bersenam
Bersenam adalah perkara yang sangat penting untuk turunkan kadar kolestrol. Semua lemak yang masuk ke dalam badan, hendaklah dibakar supaya tak tersimpan di dalam badan. Bersenam tidak semestinya pergi ke gym, cukuplah sekadar membuat sit-up,lompat bintang dan sebagainya. Ianya boleh dilakukan walaupun di dalam rumah.

Kawal Kolestrol Dengan Vitamin Shaklee


  • Pengambilan asid lemak Omega-3 seperti DHA dan AHA dapat mengurangkan kadar kolestrol dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Ianya dapat mengurangkan risiko anda untuk mati mengejut akibat sakit jantung.
  • Asid lemak Omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras triglisryde yang normal


Garlic Complex
  • Membantu mengekalkan paras kolestrol dan tekanan darah yang normal
  • Menggalakkan kesihatan kardiovaskular
  • Menurunkan Kolestrol, LDL, Trisliserid dan kelikatan darah, mengurangkan blood clot, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok.


  • Pemecah lemak dan Kolestrol
  • Lecithin bertindak sebagai pembersih salur darah.
  • Membantu mengemulsi lemak dan kolestrol di dalam tubuh.
  • Menghalang tekanan darah tinggi kerana menggalakkan peredaran darah


  • Mempunyai Indeks lisemik yang rendah iaitu 39
  • Membantu mengekalkan paras gula dalam darah yang optimum.
  • Protien dari ESP membantu membina dan memperbaiki tisu badan.
  • Mengandungi 14g protirn soya dalam setiap hidangan untuk menyihatkan jantung.

Anda Mungkin Berminat Untuk Mengetahui :-

==============================================================

Cik Vita PENGEDAR SHAKLEE Anda


BERMINAT?

~Free Consultation~

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hubungi Cik Vita ye ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]

JANA PENDAPATAN 6 Angka Bersama Cik Vita









Previous
Next Post »

9 comments

Click here for comments
fisha hasan
admin
8/11/14 1:06 pm ×

isi lebih tu asal kejadian kak.. ini kolestrol yang lebih.. hehe

Reply
avatar
fisha hasan
admin
8/11/14 1:06 pm ×

iya.. kalau banyak.. mmg disekeliling mata jadinya..

Reply
avatar
8/11/14 7:50 pm ×

macam macam produk Shaklee yang kita boleh guna untuk hilangkan kolestrol kan.

Reply
avatar
Umi Azmil
admin
8/11/14 9:36 pm ×

ow bintik kolesterol namanya..baru ku tau..hehe

Reply
avatar
9/11/14 3:32 am ×

Terima kasih atas perkongsian kali ini dear....omega memnag terbaik atsi masalah kolesterol.

Reply
avatar
ceria vita
admin
9/11/14 1:53 pm ×

kolesterol dapat dicegah kalau pandai mengawal makan.. kalau kita minat dan gemar makan makanan yang tinggi kolesterol.. boleh je nak makan tapi kena control.. makan dalam kualiti yang sedikit.. jangan tamak makan banyak walaupun feveret.. baik kita dapat makan sedikit daripada tidak dapat makan langsung nanti..

Reply
avatar
AZENI AHMAD
admin
15/9/15 6:17 pm ×

Kena kosisten ambil suplemen dan amalkan gaya hidup sihat.
Pasti ada perubahan untuk bintik kolestrol tue.

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment