Bagaimana Aloe Vera Bertindak Untuk Rawatan Kecantikan dan Perubatan??

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..


kelebihan aloe vera untuk kecantikan
Kepelbagaian Khasiat Aloe Vera

Siapa yang tak kenal dengan aloe vera ataupun tumbuhan yang dikenali sebagai lidah buaya kan.  Amat terkenal dalam bidang perubatan dan kecantikan. Tumbuhan ini, kalau kita gunakan dengan betul, kulit terbakar atau sunburn akibat sinaran matahari juga boleh sembuh. Tanaman ajaib ini amat mudah diperolehi di daerah-daerah yang panas ataupun daerah tropika seperti Amerika Selatan atau Asia Tenggara. Tanaman ini juga dapat ditemui di bahagian selatan Amerika Utara.

Aloe Vera ini amat terkenal dengan pelbagai khasiat yang dimilikinya, samada diminum atau disapukan pada tempat yang luka. Ia dipercayai mampu menyembuhkan hampir semua jenis luka pada kulit, luka terbalar ataupun kulit yang melecet. Aloa vera juga turut membantu mempercepatkan proses penyembuhan selepas pembedahan.

Khasiat Perubatan


Siapa tahu bahagian aloe vera yang manakah digunakan sebagai sumber perubatan??? Akarnya kah? Daunnya?

Haaa.. mestilah bahagian yang ada jelly aloe vera iaitu di bahagian daunnya kan. Aloe vera ini digunakan sebab mempunyai khasiat sebagai anti, bakteria, bahan pelali, antiseptic dan baik untuk digunakan untuk memulihkan luka. Biasanya tanaman ini digunakan bagi menyembuhkan luka terbakar, luka akibat terkena objek tajam dan baik untuk hindarkan dari sinaran matahari.

Gel lembut dalam alor vera berfungsi untuk menghilangkan eczema kulit yang disebabkan oleh tanaman beracun dan membantu bagi mengeluarkan jangkitan ataupun kuman.

Aloe vera ini adalah ubat pencuci yang baik yang sesuai digunakan untuk sesiapa yang mengalami sembelit. Rasa aloe vera juga sedap dimakan sekiranya dicampurkan dengan pemanis semulajadi.

Sukatan Pengambilan Aloe Vera


Anda boleh membuat dengan sendiri kain pembalut aloe vera untuk digunakan untuk membalut di bahagian luka yang anda alami. Anda cuba mengorek bahagian dalam aloe vera da letakkan di bagian luka, kemudian ambil kain serta membalut bahagian luka yang ditutupi aloe vera tersebut.

Anda tidak boleh mengambil aloe vera terlalu banyak untuk Pelawasan. Anda hanya perlu mengambil sedikit sahaja. Jika ianya berlebihan, anda akan mengalami cirit-birit.

Aloe vera dugunakan untuk mengubati Kulit melecet, gigitan serangga, ruam, luka, herpes [penyakit berjangkit disebabkan oleh virus], kulat, alergi, kulit kering.

Aloe Vera juga sangat baik untuk Mengubati jerawat, Mengubati sunburn / terkena sinaran matahari yang teruk, Radang sejuk, psoriasis.

Selain itu, aloe vera juga amat baik untuk rawatan rambut. Caranya ialah anda perlu meramas aloe vera pada rambut, biarkan selama setengah jam dan bilas. Hasilnya rambut akan menjadi halus dan lembut apabila disentuh.

Ia juga membantu menstimulasikan sistem imunisasi. Apabila aloe vera dimakan atau diminum, ia akan menyembuhkan rasa panas pada perut, radang sendi, reumatisme dan asma. Ia juga memiliki khasiat bagi menurunkan kadar gula dalam darah.

Di samping itu, aloe vera juga membantu pesakit kanser termasuk kanser paru-paru dengan mengaktifkan sel-sel darah putih dan meningkatkan pertumbuhan sel-sel bukan kanser. The American National Cancer Institute mengakui, aloe vera mempunyai khasiat untuk melawan kanser.

PERINGATAN

Hindari penggunaan aloe vera untuk ibu mengandung, menyusu ataupun wanita dalam keadaan haid. Ia akan menyebabkan kontraksi kepada kandungan.

Aloe vera mujarab sekiranya dimakan atau diminum bagi mengubati hidung tersumbat, masalah cacing, jangkitan perut, buasir, masalah hati seperti hepatitis dan sirosis. Selain itu, aloe vera baik bagi mengubati jangkitan ginjal, jangkitan saluran air kencing, masalah prostat dan digunakan di dalam proses detoksifikasi.

Ramai orang mengambil aloe vera sebagai makanan tambahan menyatakan bahawa keadaan kesihatan mereka lebih sihat. Khasiat aloe vera tidak dapat dinafikan. Sekiranya anda membeli aloe vera yang dibungkus, periksa dahulu bahan-bahan asas dan pastikan kuantitinya adalah sesuai.

Anda mungkin Meminati Untuk Mengetahui :

==================================================================

Cik Vita PENGEDAR SHAKLEE Anda

BERMINAT?

~Free Consultation~

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hubungi Cik Vita ye ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]

## JANA PENDAPATAN LUMAYAN Bersama Cik Vita











Previous
Next Post »

9 comments

Click here for comments
6/11/14 7:14 pm ×

banyak ye khasiat aloe vera ni.

Reply
avatar
6/11/14 7:52 pm ×

Aloe vera memang banyak khasiat. paling saya suka buat masker kat muka, lepas cuci kulit rasa bersih je.
wannadotcom.blogspot.com

Reply
avatar
6/11/14 9:18 pm ×

Aloe vera ni dan di digunakan secak zaman dulu2 kan.. :D

banyak sangat khasiatnya

:: anmashealthcare.blogspot.com ::

Reply
avatar
6/11/14 9:29 pm ×

dulu ingat lagi nenek ada tanam pokok ni, kalau pegi umah nenek mesti patahkan dan lumur kat muka nak cantikla kononnya, rasa gatal sket bila letak kat muka, tp sejuk je, best pakai:)

Reply
avatar
fisha hasan
admin
6/11/14 9:51 pm ×

saya pun.. waktu muka burn, sanggup pegi beli kat kedai.. daun je.. hehe

Reply
avatar
fisha hasan
admin
6/11/14 9:51 pm ×

bahan asli mmg banyak khasiat.. hehe

Reply
avatar
fisha hasan
admin
6/11/14 9:52 pm ×

saya pun suka.. mmg sejuk je muka.. hihi.. kena buat sokmo, baru berkesan kan..

Reply
avatar
fisha hasan
admin
6/11/14 9:53 pm ×

mmg sangat banyak.. baca punya baca, bermacam pnyakit boleh sembuh.. alhamdulillah..

Reply
avatar
7/11/14 12:31 pm ×

Saya ada tanam kat depan umah. Dulu2 suka pakai tapi rasa gatal2 dan sejuk je.

Bantu anak dapat keputusan cemerlang dengan Minyak Ikan

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment