5 Tips Mencapai Ketenangan Dalam Mendidik Anak-anak

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Anak-anak merupakan anugerah terindah buat suami dan isteri. Ia adalah anugerah kurniaan Allah s.w.t yang tidak dapat ditukar ganti  oleh barangan . Anak-anak juga adalah satu tanggungjawab besar buat pasangan suami dan isteri yang perlu ditunaikan.

Anak-anak yang baru dilahirkan umpama secebis kain putih, maka ibu bapa itu yang harus mencorakkan kain tersebut. Jika cantik corakannya, maka cantiklah kain tersebut. Begitu juga dengan anak-anak. Jika ibu bapa corakkan anak-anak dengan iman dan Islam, maka akhlak mereka cantik, jiwa mereka penuh dengan kasih sayang sepertimana ibu bapa mengajarnya.

mendidik anak-anak dengan kasih sayang
Mendidik anak dengan penuh hikmah
Hendak mendidik anak-anak adalah perlu kepada ketenangan. Ketenangan diri sebagai seorang ibu adalah berkait rapat dengan kaedah kita menyantuni anak-anak setiap hari. Jadi Cik Vita nak kongsi sedikit tips untuk ibu-ibu mencapai ketenagan dalam mengurus dan mendidik anak-anak hasil dari pembacaan Cik Vita di dalam sebuah majalah Humairah Bilangan 1.

Apakah Tips Dalam Mencapai Ketenangan?


Memahami anak-anak pada setiap umur

Anak-anak pada peringkat awal akan mengalami perkembangan mental dan fizikal dengan pesat. Setiap tahap yang sebelum akan menentukan kejayaan tahap yang selepas. Anak yang suka menconteng harus diberi peluang dan kebebasan menconteng supaya mereka kemudiannya mahir melakar, seterusnya melukis dan menulis.

Apabila kita sedar dan faham tahap-tahap perkembangan anak-anak, maka mudahlah kita memberi perhatian dan bertindak sebagai pemudah cara bagi menggalakkan perkembangan ke tahap yang lebih maju.

cara mendidik anak mengikut peringkat umur
Kanak-kanak kecil perlukan perhatian yang lebih

Menyediakan persekitaran rumah yang kondusif

Persekitaran yang kondusif akan menjana perubahan diri yang positif. Rumah seharusnya menggambarkan penghuninyanpada peringkat umur yang berlainan.

Contohnya, anak yang kecil perlu disediakan ruang atau sudut untuk bermain. Anak dalam peringkat sekolah rendah atau remaja memerlukan ruang peribadi untuk belajar. Peralatan dan perabot yang sesuai membei keyakinan kepada penghuninya untuk beramal dan meningkatkan potensi diri.

Sebagai qudwah hasanah

Fitrah anak-anak adalah suka untuk meniru gaya dan perbuatan ibu bapa mereka. Jadi, ibu bapa haruslah berusaha memperbaiki diri dengan akhlak Rasulullah s.a.w. supaya dapat diikuti oleh anak-anak.

Di dalam firman Allah s.w.t. dari surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud : “Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik hari akhirat serta ia sentiasa menyebut dan mengingati Allah”.

Mengasuh dan mendidik dengan adat kebiasaan

Islam menyarankan anak-anak dididik melalui pengajaran dan pembiasaan. Pengajaran adalah teori yang diajar, manakala pembiasaan adalah usaha secara praktikal untuk membina kebiasaan dalam diri anak-anak.

Contohnya seperti, anak-anak diajar kepada menreka mengenai rukun solat, manakala pembiasaan solat diterapkan melalui melakukan solat secara berjemaah.

Imam al-Ghazali ada menyatakan bahawa : “Anak-anak adalah amanah bagi kedua orang tuanya dan hatinya yang suci adalah permata yang sangat mahal harganya. Kerana itu, jika dibiasakan kepada kebaikan dan diajarkan kebaikan kepadanya, maka ia akan tumbuh dalam kebaikan tersebut dan akan bahagialah di dunia dan akhirat..”

Mendidik melalui disiplin, ketegasan dan nasihat

Had dan peraturan mestilah ditetapkan supaya disiplin dapat disemai. Kita juga perlu bijak dan tegas dalam menangani masalah tingkah laku anak-anak. Sekiranya kita kurang tegas, anak dapat menghidu kelemahan kita. Ini akan menyukarkan usaha untuk menerapkan sesuatu kebiasaan dalam diri mereka.

Apabila anak melakukan kesilapan, tegur dan nasihat mereka dengan menerangkan akibat perbuatan mereka dengan hikmah. Contohnya anak kecil ditegur dengan cara kiasan bercerita adalah sangat berkesan.

Anak-anak ini perlu dihormati dan dididik dengan hikmah dan penuh kasih saying. Menerima setiap anak tanpa syarat dan menghargai perasaan mereka melalui pujian dan ganjaran juga membantu membina sahsiah diri dan mengubah tingkah laku.

Vitamin Hebat Untuk Anak Anda


Kanak-kanak pun kena ambil supplement ke? Apa faedahnya? Banyak faedah dan anda akan Nampak kesannya apabila memberikan anak anda vitamin ataupun makanan tambahan untuk mereka. Antara yang Cik Vita sarankan ialah Omega Guard Shaklee.

omega guard boleh membantu kanak-kanak hiperaktif
Omega-3 Paling Tulen
Omega Guard ini kaya dengan DHA yang bertindak untuk FUNGSI OTAK. Otak kanak-kanak yang mengambil omega guard akan menjadi lebih bijak dan fokus berbanding dengan kanak-kanak yang tidak mengambil omega guard. Maka, Untuk anak-anak bijak anda, wajib anda mengambilnya untuk anak-anak anda.

Sekiranya anda mempunyai anak yang hyperactive, boleh juga beri kepada mereka Omega Guard ini bagi mengawal ADHD [Hyperactive]. Kanak-kanak yang tidak mencukupi kandungan DHA, akan menjadi seorang yang muram dan stress. Cuba tengok anak anda bagaimana.

So, lepasni jangan lupa bekalkan kepada anak anda dengan Omega Guard Shaklee ye untuk otak yang cerdas. Kanak-kanak ni kan susah nak makan ikan, Tapi kalau makan pun belum tentu ikan tu ikan segar dan comfirm 100%  tak da bahan bendasing lain kan. So, Solutionnya, anda ambillah Omega Guard ini.

Selain itu Cik Vita juga sarankan supaya mengambil Mealshake Shaklee.

mealshake membantu tumbesaran kanak-kanak
Makanan Tambahan yang sesuai untuk kanak-kanak

Terdapat beberapa kelebihan Mealshake Shaklee.  antaranya ialah :-
  1. Mengurangkan eczema
  2. Membantu tumbesaran anak2 
  3. Untuk perkembangan minda 
  4. Untuk tingkatkan selera makan anak2 
  5. Untuk anak yang dah tinggalkan susu ibu
  6. Untuk anak kekal aktif
  7. Berfungsi sebagai pelindung jangkitan penyakit kepada anak2 
  8. Meningkatkan berat badan anak2 
  9. Membantu anak lebih fokus 
  10. Membantu mengurangkan Asma 
  11. Mengatasi masalah sembelit anak2 
  12. Sesuai untuk anak yang mengalami diabetes tahap 1
  13. Membantu menurunkan berat badan anak yang mengalami obesiti
  14. Meningkatkan kecergasan anak
  15. Sangat mudah disediakan [tak perlu fikir pelbagai menu untuk sarapan]


Anak-anak yang soleh dan solehah adalah penyejuk mata ibu bapa dan sumber ketenangan dalam sesebuah rumah tangga. Ibu yang tenang akan melahirkan khalifah-khalifah yang hebat di muka bumi Allah ini.

Anda Mungkin Berminat Untuk Mengetahui :-

=======================================================


Cik Vita 
PENGEDAR SHAKLEE Anda

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]
Anda Mungkin Berminat Untuk MENJANA PENDAPATAN  6 -7 angka sebulan. 

Hubungi Cik Vita sekarang ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

KONSULTASI PERCUMA
UNTUK PELANGGAN CIK VITA









Previous
Next Post »

18 comments

Click here for comments
Unknown
admin
17/11/14 5:18 pm ×

Tips yang berguna kepada semua ibu bapa..

Kepentingan Minyak Ikan Pada Wanita Hamil

Reply
avatar
keciksangat
admin
17/11/14 6:11 pm ×

Menjaga kesihatan anak anda dengan shakleee... anak sihat,ibu bahagia

Reply
avatar
17/11/14 7:18 pm ×

Omega guard dan mealshake makanan wajib utk anak2 saya...

set perut kempis pilihan ramai

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 7:40 pm ×

Didiklah anak dengan sebaiknya2...omega guard dan meal shake sangat bagus untuk minda anak-anak dan kesihatan anak-anak..

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 7:53 pm ×

Nabi saw pun ada bagi cara nak mendidik anak2. Sambil kita terapkan dalam kehidupan harian kita, boleh juga berikan anak-anak supplemen yerbaik shaklee ni.

JommSihatDanCantik -> TUJUH SETENGAH BIJI OREN DALAM 1 TABLET

Reply
avatar
mama hantek
admin
17/11/14 8:10 pm ×

Tips yg bagus dan berguna untuk ibu bapa seperti saya. Terima kasih atas perkongsian

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 8:23 pm ×

InshaAllah akan praktikkan..Anak-anak kena diberi kasih sayang sepenuhnya.


Tips-memikat-jejaka-pujaan

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 9:41 pm ×

terima kasih atas perkongsian menarik... boleh di praktikkan dari semasa ke semasa... in shaa Allah...


Petua Kempiskan Perut Buncit Selepas Bersalin

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 10:30 pm ×

didiklah amanah Allah sebaik mungkin...jadilah contoh yang terbaik untuk anak-anak..

Mengatasi Masalah Haid Tidak teratur

Reply
avatar
bysyiraishak
admin
17/11/14 11:18 pm ×

Terapkan ilmu dunia dan akhirat oada anak sejak kecil..insyallah didikan yang baik akan membantu utk membentuk sahsiah anak2

CARA SHOPPING DI ASTRO

Reply
avatar
Unknown
admin
17/11/14 11:22 pm ×

inshaAllah akan dipraktikkan..tq tips yang sangat berguna..

Makanan Yang Boleh Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

Reply
avatar
18/11/14 5:29 am ×

Tips-tips yang sangat bagus dan berguna. Terima kasih di atas perkongsian.
Jom Sertai Peraduan Beli & Menang Raikankasih

Reply
avatar
Unknown
admin
18/11/14 5:47 am ×

Perkongsian yang sangat baik buat saya dan ibu-ibu diluar sana cara untuk mendidik anak-anak dengan cara yang berhemah ditambah pula dengan supplement shaklee yang boleh membantu perkembangan otak dan fikiran mereka.

Reply
avatar
Unknown
admin
18/11/14 10:56 am ×

tq sis sharing info ni.. insyaAllah saya akn praktikkan.

Reply
avatar
Unknown
admin
18/11/14 1:53 pm ×

Saya supermommy yang sibuk spanjang hari (waktu bekerja). Alhamdulillah ibu willing to take care of my children sebab dia taknak org lain yg menjaga cucu2nya. Syukur, ibu mendidik anak2 saya dgn baik sekali. Pelbagai doa dan surah dia ajarkan anak2 saya sedari kecil. ♡ u ibu.. jasamu takkan dapat kubalas..

Reply
avatar
18/11/14 2:16 pm ×

anak itu adalah anugerah..jadi kita kena jaga dan didik sebaiknya...memang vitamin shaklee bagus untuk kesihatan dan untuk anak-anak kita juga

Reply
avatar
Unknown
admin
18/11/14 3:03 pm ×

tq atas perkongsian tips ini

Reply
avatar
Nashgal
admin
18/11/14 4:33 pm ×

Panduan yang sangat berguna
Tq fisha atas perkongsian ni

Mengidam Sotong Kangkung

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment