Ayam Goreng Berempah Membuatkanku Tak Tidur Lena

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Cik Vita tak pernah tampal resepi di blog kesayangan Cik Vita ni kan?? Kali ni nak tampal jugak lah. Resepi ayam goreng berempah. Haaa. Siapa tau ayam goreng berempah makan dengan apa??

Kalau tanya Cik Vita, terus daku menjawab sedap makan dengan nasi kukus. Ye tak? Campur dengan tempe goreng, memang tak pandang belakang dah. Hehe.

cara membuat bahan perapan ayam goreng berempah
Sumber : Google

Bukan apa, dah seminggu Cik Vita termimpi-mimpi ayam goreng berempah ni. Waktu zaman study di UKM dulu, selalu pergi pasar malam seksyen 16, mesti akan beli nasi kukus bersama ayam goreng berempah dengan tempe goreng. Memang sedap sangat.

Bila dah teringat tu, Cik Vita pun teringin nak buat, selongkar buku-buku resepi terjumpa satu resepi yang memikat hatiku. Jadi, jom ikut resepi dulu. Sebab Cik Vita pun nak buat esok mengikut resepi ini. Kenapa nak buat esok?? Sebab Cik Vita nak perap ayam selama semalaman, biar bahan perapan diserap  sebaiknya di dalam isi-isi ayam.

Misi Menjadi Realiti

Untuk mencapai misi ayam goreng berempah.. mestilah ada bahan-bahannya kan? Jadi jom tengok dulu apa bahan-bahannya..

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam [potong ikut suka]
  • 2 sudu besar serbuk kari daging
  • 2 sudu besar serbuk cili
  • ½ cawan tepung goreng serbaguna
  • 2 sudu besar air asam jawa
  • ½ sudu makan serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil gula
  • Garam secukupnya
  • 2 tangkai daun kari


Bahan-bahan Kisar
  • 1 labu bawang besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 8-10 batang serai
  • 1 sudu besar biji ketumbar


Cara-caranya
  1. Satukan kesemua bahan dan gaulkan sebati
  2. Perapan 2 hingga 3 jam ataupun semalaman
  3. Sediakan minyak yang banyak untuk menggoreng supaya ayam terendam dengan baik. Apabila minyak sudah cukup panas, gorenglah ayam hingga masak keemasan.

Selamat mencuba!.

Khasiat Ayam

khasiat ayam untuk kesihatan
Ayam Boleh dimasak dengan pelbagai resepi

Daging ayam paling tinggi mengandung protein, vitamin, dan mineral dan  rendah lemak serta kolesterol. Tahukah Anda bahwa ayam adalah menu yang paling banyak gemari, sehingga tak aneh jika lebih dari 90% restoran di seluruh dunia menyajikan ayam. Dalam budaya kita sendiripun, ayam selalu hadir dalam menu-menu masakan tradisional, baik untuk selamatan dan menu hidangan rumah tangga.

Daging ayam adalah sumber protein tinggi, yang sangat diperlukan untuk sejumlah fungsi penting dalam tubuh. Protein juga penting untuk mempertahankan kepadatan tulang dan mencegah osteoporosis. Selain kaya protein, ayam juga mengandung banyak vitamin dan mineral.

Tetapi, ingin diingatkan bahawa, belilah ayam kampung atau ayam organik. Kerana ayam yang berada di pasaran sekarang, kebanyakannya telah disuntik. Bahan tersebut ialah sejenis antibiotik yang mempunyai kesan karsinogenik (penyebab barah) dan boleh merosakkan sistem saraf pusat. Nitrofuran, merupakan sejenis drug yang amat bahaya yang digunakan untuk mengawal penyakit yang menyerang ayam ternakan.

Bebas Bahan Awet dan Bahan Kimia dengan Basic H Shaklee

Bahan makanan seharian kita memang terdedah dengan radikal bebas. Contohnya sayur-sayuran terdedah dengan baja kimia yang petani sembur untuk tanaman mereka. Ayam serta daging juga mempunyai bahan awet untuk tahan lebih lama. 

Oleh itu Cik Vita nak ajak anda sihat bersama Basic H Shaklee. Basic H ialah pencuci biodegradable dan tidak bertoksik yang pertama dikeluarkan oleh Shaklee pada 1960.. Haa. cuba kira dah berapa lama??

basic h adalah tidak bertoksik, tanpa bahan kimia
Pencuci Serbaguna

Adakah anda tahu??

Basic H ini boleh rendam :-
  • Sayur-sayuran
  • Ayam,daging dan ikan
  • Cuci makanan seperti mee basah dan koey teow
  • Cuci bahan berminyak
  • Cuci hasil contengan tangan kreatif anak-anak
  • Cuci botol susu anak-anak
  • Kurangkan panas badan akibat demam
  • Pelbagai kegunaan lain
Basic H ini memang wajib ada disetiap rumah. Sekarang ini, memang banyak bahan pencuci sebaguna tetapi ia mengandungi bahan toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sistetik ini boleh mengganggu keseimbangan hormon. 

Namun, Basic H Shaklee ttidak mempunyai bahan-bahan kimia tersebut sebab ia diekstrak dari bahan semulajadi iaitu daripada kelapa dan jagung. Jadi, ia selamat untuk digunakan untuk seisi keluarga.


Anda Mungkin Berminat Untuk Mengetahui :-

===================================================== 


Cik Vita 
PENGEDAR SHAKLEE Anda

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]
Anda Mungkin Berminat Untuk MENJANA PENDAPATAN  6 -7 angka sebulan. 

Hubungi Cik Vita sekarang ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

KONSULTASI PERCUMA
UNTUK PELANGGAN CIK VITA




Previous
Next Post »

21 comments

Click here for comments
19/11/14 5:53 pm ×

Hmm Sedap. Makan dengan nasi panas2. Mak Mertua Lalu Pun Dah Tak Nampak. Hihii..

JommSihatDanCantik -> VITAMIN HAMIL TERBAIK

Reply
avatar
Atie Ika
admin
19/11/14 5:58 pm ×

menyelerakan je ayam goreng tue..dah la perut tengah lapar nie..dihidangkan pula dengan entri ayam goreng..lagi bertambah laparku..nak cuba juga la resepi nie..malam nie perap,esok dh boleh goreng kan

NAK CANTIK DAN NAK SIHAT MEH BACA SINI

Reply
avatar
mama hantek
admin
19/11/14 6:52 pm ×

Sedapnya. Ayam goreng mmg all-time favorite

Reply
avatar
Nabilla illa
admin
19/11/14 8:19 pm ×

Sedapnye ayam goreng berempah..ayam goreng berempah mmg favourite..tp sllu beli jer..boleh la wat sndiri lak..

Reply
avatar
19/11/14 8:36 pm ×

Sedap makan dengan nasi kukus dengan sambal..perhh

resepi hati ayam goreng kicap

Reply
avatar
rosnaziana
admin
19/11/14 9:01 pm ×

Saya kerap buat ayam berempah ni..anak-anak suka..makan ratah macam tu je pun sedap..lepas ni boleh la follow resepi cik vita ni..tq dear for sharing

Resepi Cheeskut Sedap Hingga Menjilat Jari

Reply
avatar
Niny fariza
admin
19/11/14 9:22 pm ×

Ayam berempah ni bau saje dah memikat rasa belum lagi cuba..

Indeks Glisemik Rendah

Reply
avatar
19/11/14 9:55 pm ×

Ayam goreng berempah makan dengan nasi kosong pun dah cukup.

Reply
avatar
Ain Ridzuan
admin
19/11/14 11:01 pm ×

Sedapnya ayam berempah ni terutamanya kerak-keraknye tu..

Reply
avatar
19/11/14 11:42 pm ×

Ayam goreng sememang nya pilhan saya :D,

wah..cuci ayam dengan basic H.


:: anmashealthcare.blogspot.com ::

Reply
avatar
Akak Vitamin
admin
20/11/14 12:00 am ×

Ayam gorenggg sedapnya! Part tight paling saya suka.

Reply
avatar
20/11/14 6:56 am ×

Waahh..sedap nya ayam goreng...anak saya memang suka ayam goreng ....terima kasih atas perkongsian resepi.
bahaya kencing manis yang menakutkan boleh ragut nyawa anda kapan sahaja

Reply
avatar
20/11/14 7:54 am ×

saya memang suka makan ayam..boleh cuba resepi ni lepas ni..tq sharing

Reply
avatar
20/11/14 9:45 am ×

anak-anak memang suka ayam goreng..boleh la cuba..tw utk resepi ni ye

bahayanya HB rendah

Reply
avatar
20/11/14 10:29 am ×

Makan dengan nasi ayam atau nasi lemak pon sodappp

SAKIT TEKAK TAPI TAKNAK JUMPA DOKTOR

Reply
avatar
siti rosnah
admin
20/11/14 12:29 pm ×

sedapnya ayam goreng berempah,,kalau ct dulu zaman belajar kat perlis...teringat nasi ganja..hahha..apa ke pelik sangat nama nasi tu ^_^..tapi memang sedap..sebab nasi dan ayam dia berempah..

Reply
avatar
20/11/14 2:58 pm ×

yummy... sedapnya yam goreng berempah tu :)

jemput join > http://buatwanita.blogspot.com/2014/10/segmen-buatwanitablogspotcom-mencari.html

Reply
avatar
irene kass
admin
20/11/14 6:51 pm ×

Wow.. kalau makan dengan nasi lemak nih, terangkat.. sekarang dah tak takut makan lemak2 sikit ni coz ada yang membantu flush out semula lelemak tu.. hehehe..

Reply
avatar
kecik sangat
admin
21/11/14 8:46 am ×

Sangat suka ayam goreng.... lepas makan berlemak,telan omega tuk hapuskan kolestrol

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment