Tips Atasi Jerawat dan Jeragat Supaya Orang Dah Tak Kutuk-Kutuk Di Belakang Lagi


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Masalah jeragat dan parut hitam sering dialami oleh kebanyakan orang Asia. Jika tidak dirawat, tompok-tompok hitam ini akan semakin bertambah. Punca jeragat ialah daripada sel melanosit yang terlebih aktif dan mengeluarkan melanin yang berlebihan menyebabkan kulit bertompok-tompok hitam.

cara menghilangkan parut jerawat
Masalah Jerawat Akan Meninggalkan Parut


Sebab Berlakunya Tompok-Tompok Hitam


Radang kulit sewaktu mengalami masalah jerawat, apabila jerawat kering, ia akan meninggalkan kesan hitam yang dikenali sebagai "post-inflammatory hyperpigmentation" (PIH)

Perubahan hormon sewaktu mengandung dan menyusukan anak juga akan menyebabkan tompok-tompok hitam yang dikenali sebagai "melasma". Addison's disease yang disebabkan kalenjar adrenal yang tidak berfungsi untuk mengeluarkan hormon steroid dalam badan juga akan mengakibatkan jeragat. Penggunaan pil perancang dan tabiat merokok juga boleh menyebabkan jeragat.

petua merawat jeragat
Jeragat 

Pendedahan kulit kepada cahaya matahari setelah beberapa tahun akan memberi kesan tompok-tompok hitam yang akan bertambah yang dikenali sebagai "age spots", "freckles" dan"lentigenes". Perbezaan antara age-spots, freckles dan lentigenes ialah saiznya.

Jeragat boleh dibahagi kepada 2 jenis:

  • Epidermal : jeragat berada pada lapisan atas kulit (epidermis)
  • Dermal :  jeragat berada pada lapisan dalam kulit (dermis)


Kebiasaannya, PIH dan melasma berada pada paras dermal dan lebih sukar dirawat. Age spots, freckles dan lentigenes pula berada pada paras epidermal dan lebih senang dirawat.

Reaksi alahan kepada ubat-ubatan tertentu


Ini adalah punca utama hyperpigmentation, ia merupakan faktor yang banyak sekali terjadi. Antibiotik tertentu seperti minocycline, tetracycline dan doxycycline digunakan secara meluas oleh banyak orang. Malah, minocycline biasanya digunakan untuk merawat jerawat.

Tetapi senarai bahan-bahan yang menyumbang kepada melasme tidak berhenti di situ.Terdapat beberapa antidepresan yang juga menyebabkan pigmentasi muka. Imipramine adalah salah salah satu daripadanya. Chlorpromazine adalah dadah, biasanya digunakan sebagai anti-psikotik. Ini juga menyebabkan jeragat, selepas digunakan dalam jangka masa yang lama. Phenytoin, yang digunakan untuk merawat epilepsi, adalah satu lagi contoh bahan yang mendorong kepada terjadi jeragat dalam jangka masa panjang. Ia adalah ciri-ciri dadah-induced.

Oleh itu dalam memilih produk kecantikan dan ubat-ubat antibiotik dan sebagainya hendaklah berbalik kepada asas kejadian alam. Oleh itu, fenomena rawatan semulajadi seperti penggunaan ubat homeopati, biochemic dan cream yang bebas bahan kimia telah menjadikan trend dan perkembangan sihat di Barat. Mereka sekarang ini terus menghindari ubat-ubat kimia yang akan menyebabkan kesan sampingan dalam jangka masa panjang.

Cara Untuk menghilangkan Jeragat


Melalui Penjagaan Kulit Wajah - Salah satu rahsia kulit yang cantik ialah dari amalan membasuh muka yang kerap, paling minimum 2 kali sehari. Juga pastikan memakai toner dan pelembap sejurus selepas mencuci muka. Namun perlu dipastikan pembersih wajah, toner dan pelembap yang digunakan haruslah sesuai dengan kulit. Elakkan menggunakan produk yang boleh menyebabkan kulit wajah menjadi kering. Pemakaian krim pelindung kulit yang mempunyai SPF yang tinggi amatlah perlu sekiranya selalu terdedah dengan matahari.

Melalui Pemakanan Harian - Kulit yang sihat memerlukan pemakanan sihat. Banyakkan mengambil sayur dan buah-buahan segar setiap hari bagi memastikan kulit mendapatkan Vitamin C dari sumber yang segar walau sedikit. Selain itu, pengambilan air kosong sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari juga penting kerana membantu melancarkan darah dan menyingkirkan toksin dari tubuh.

Melalui Suplemen atau Vitamin - Pilihlah yang berasas kejadian alam seperti tumbuhan. Kerana supplemen begini tidak mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan alahan bertambah teruk dan mudarat. Jauhi ubat-ubat kimia yang akan menyebabkan kesan sampingan dalam jangka masa panjang.

supplement terbaik untuk hilangkan jerawat
Set Penjagaan Wajah Dari Dalaman

Untuk memperoleh kesan yang terbaik, pengambilan supplemen yang KONSISTEN selama 90-120 hari adalah sangat penting, untuk memastikan sel yang lama, mati dan digantikan dengan sel baru yang lebih sihat dan bermaya. Kulit dan ton warna kulit juga akan kelihatan lebih sekata. 

Penggunaan pencuci muka yang sesuai dengan kulit juga amat penting untuk tekstur muka kita. Kalau salah memilih pencuci muka, kemungkinan besar akan meyebabkan pengeluaran minyak di muka secara berlebihan ataupun akan menyebabkan kulit muka menjadi kering. Pencuci muka NutriWhite ini megandungi bahan-bahan botani semulajadi dari seluruh dunia.

pencuci muka terbaik dari bahan semulajadi
Pencuci Muka NutriWhite

Untuk kesan yang lebih berkesan, bolehlah di ambil bersama Collagen Powder  Shaklee. Kollagen terbaik yang berada di pasaran!

kollagen shaklee boleh menghilangkan jerawat
Collagen Powder Shaklee

===========================================================

Cik Vita PENGEDAR SHAKLEE Anda

Pengedar Shaklee Sik, Batu Lima, Jeniang, Kedah
Serta Seluruh Malaysia
"Saya Pengedar Shaklee terbaik anda"
[1164063]
Anda Mungkin Berminat Untuk MENJANA PENDAPATAN  6 -7 angka sebulan. 

Hubungi Cik Vita sekarang ;
SMS / WhatsApp : 0199609708
Page : Cik Vitamin

KONSULTASI PERCUMA
UNTUK PELANGGAN CIK VITA




Previous
Next Post »

14 comments

Click here for comments
8/12/14 10:31 am ×

Saya paling suka set Vitamin Shaklee yang merawat dari dalam. Alhamdulillah memang berkesan untuk masalah jerawat saya.
Cara Buat Agar-Agar Milo Orea Yummy 

Reply
avatar
Unknown
admin
8/12/14 1:52 pm ×

Nanti nak try la nutriwhite ni..

Makanan Nyahtoksin

Reply
avatar
bysyiraishak
admin
8/12/14 2:07 pm ×

Rawat dari dalam dulu atau detoks,baru la nutrien dalam semua supplement dpt serap dengan baik pd kulit. Cuba la set cantik shaklee..

Reply
avatar
Unknown
admin
8/12/14 3:22 pm ×

Tengah mencuba..hehe tak sabar tnggu hasil nya.Saya ambik set detox Shaklee dan set kulit cantik..


pengedar sah Shaklee kawasan Bintulu Sarawak

Reply
avatar
8/12/14 3:33 pm ×

teringin cuba nutriwhite...semoga dipermudahkan

HENTIKAN PEMBUNUHAN DENGAN VIVIX SHAKLEE

Reply
avatar
Unknown
admin
8/12/14 3:41 pm ×

Belum berkesempatan lagi nak cuba collagen dan nutriwhite ni...

tips tegangkan kulit wajah

Reply
avatar
Unknown
admin
8/12/14 9:46 pm ×

X try ag nutriwhite..nk try lah

Reply
avatar
Unknown
admin
8/12/14 11:50 pm ×

Nak cantik gebu mulus tulus, dalam luar kena seimbang..konsisten yang penting. Jangan mudah putus asa..in sya Allah impian menjadi nyata.
^__^

JommSihatDanCantik -> VITAMIN E LEBIH SEMPURNA DENGAN EKSTRAK BIJI ANGGUR??

Reply
avatar
leekamalia
admin
9/12/14 12:13 am ×

baru nak cuba nutriwhite...tapi memang betul, kulit muka saya dulu warna tak sekata, sebab selalu mengelupas (kulit jenis kering) dan juga sunburn. sekarang ramai yang tegur kulit muka nampak lebih ok sejak amal ESP+vit+vit e, lepas tu skrg Vivix+SCP, mmg puas hati sangat

Reply
avatar
Akak Vitamin
admin
9/12/14 8:45 am ×

Bulan ni bulan kecantikan. :) wajib try siapa yang ada masalah jerawat jeragat.

Reply
avatar
9/12/14 11:39 am ×

Bulan cantik sedunia bulan ni. Wanita especially mesti nak nampak cantik,awet muda dan ceria. Tak terkecualilah diri sendiri. Saya amalkan Vitamin C.

Reply
avatar
9/12/14 4:23 pm ×

produk shaklee memang sesuai untuk anda yang alami jerawat, jangan lupakan set kulit cantik bulan ini ada promosi.....so jangan ketinggaan untuk dapatkannya yaa...

Petua Melembabkan Kulit Kering Di Wajah Yang Patut Anda Ketahui

Reply
avatar
Nashgal
admin
10/12/14 3:39 pm ×

Semua best produk Shaklee..sedang usaha sikit-sikit nak habiskan yang ada ni untuk cuba yang baru
Blog Giveaway Contest

Reply
avatar

Kongsi apa yang anda rasa ^^
jangan malu malu, kita kawan kan :) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment